|
EUROPEJSKI SYSTEM OPISU
KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO
W 1991 roku eksperci Rady Europy oraz
Wydział Polityki Językowej postanowili stworzyć praktyczne narzędzie
pozwalające sprecyzować jasno cele do zrealizowania na każdym etapie
uczenia się, oraz ujednolicić ocenianie w nauczaniu języków europejskich.
W tym duchu powstał Europejski system opisu biegłości językowej: uczenie,
nauczanie, ocenianie opublikowany w 2001 roku.
System ten określa i definiuje 6 poziomów znajomości języków. Podział ten
jest coraz częściej stosowany w narodowych programach nauczania języków
obcych jak również w programach nauczania wielu profesjonalnych szkół
językowych.
Ponadto komisje i instytucje organizujące międzynarodowe egzaminy językowe
również zmieniły sposób oceniania oraz wskazują który dyplom / certyfikat
odpowiada danemu poziomowi według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia
Językowego.
W listopadzie 2001 roku, Rada Europy oficjalnie poleciła używanie
Europejskiego systemu między innymi po to aby ułatwić przemieszczanie się
studentów między europejskimi uczelniami bez konieczności zdawania
kolejnych egzaminów, jak również w celu ujednolicenia systemu
znajomości i oceny języków obcych.
|
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego ujednolica
nazewnictwo kursów językowych, ich poziomy i wymagania.
ESOKJ określa wymagania egzaminów certyfikatowych oraz
gwarantuje wzajemną uznawalność certyfikatów, dyplomów i zaświadczeń
wydawanych przez różne instytucje w różnych krajach na terenie Unii
Europejskiej. |